Kreative Trøndelag
Fosen VGS > Aktiviteter > Arkiv > STFK overtar bygningen

STFK overtar bygningen

Ordfører og fylkesrådmann signerte avtalen
Ordfører Arnfinn Astad og fylkseråd-
mann Milian Myraunet signerte avtalen

Da planleggingen av ny skolebygning for Fosen videregående skole startet var det ikke økonomisk rom for å gjennomføre prosjektet i Sør-Trøndelag fylkeskommune.  Bjugn kommune forskutterte derfor kostnadene ved byggeprosjektet, og har stått som eier av bygningen.  Etter en periode med forhandlinger for å få på plass avtaler om overtakelse og leieforhold, var det 27. mai klart for signering av dokumentene som avklarer framtidige eier- og leieforhold rundt bygningen som skal brukes i samarbeid mellom Fosen videregående skole og Bjugn kommune. 

Gjester fra Bjugn formannskap, Campus Fosen, Ørland kommune og Fosen videregående skole var invitert til seremoni i kultursalen da overdragelsen av skolebygningen skulle skje.  Innledningsvis underholdt elever fra skolens VG2 Musikk, før ordfører Arnfinn Astad og avtroppende fylkesrådmann Milian Myraunet hver holdt taler der de fortalte om prosessen fra beslutningen om nybygg ble fattet og fram til bygget sto innflytningsklart 1. januar 2007. 

Fylkesrådmannen og ordføreren signerte deretter avtalen som setter punktum for at Bjugn kommune står for forskutteringen av Fosen Videregående skole. Avtalen innebærer blant annet at kommunen får overført 179 millioner kroner fra fylkeskommunen. Myraunet framhevet i sin tale under signerings-seremonien at Bjugn kommune bidro med en «gavepakke» verdt 30 millioner kroner gjennom å forskuttere byggingen av den fylkeskommunale skolen.

Elever fra Bjugn kulturskole avsluttet selve seremonien med livlig sang, før gjestene samlet seg til lunsj i skolens kantine, der elever fra Resaturant- og matfag hadde forberedt et godt måltid.

Elever fra VG2 Musikk underholdt     
Elever fra VG2 Musikk underholdt

Elever fra VG1Restaurant- og matfag sto for serveringen 
Elever fra VG1 Restaurant- og matfag sto for serveringen

 


Utskriftsvennlig versjon