Kreative Trøndelag
Fosen VGS > Aktiviteter > Gründerpriser til Fosen-elever

Gründerpriser til Fosen-elever

Elever fra Fosen vgs sikret seg hedersprisen samt prisen for beste anvendere av realfag for sin forretningside "BikeOBil" under årets Gründercamp på NTNU.

Gründercampen på NTNU samlet hele 147 elever fra 14 videregående skoler, og elevene som ble inndelt i grupper, fikk i oppgave å finne de beste løsningene på problemstillingen: - "En grønnere hverdag med teknologi".
Det er Ungt Entrepenørskap som står bak gründerampen som er beregnet for elever i videregående skoler som har realfag som sitt forsypningsfag.
Campen ble arrangert 6.-7.mars, og elevene hadde ett døgn på seg til å jobbe fram en forretningside, et produkt eller forlag til et prosjekt i tilknytning til denne oppgaven. Elevene måtte levere en skriftlig rapport etter bestemte kriterier, og presentere denne for en jury av fagfolk. Det var premiering i ulike kategorier.

Vinnere fra Fosen
Fra Fosen videregående skole deltok 25 elever fra klassene 2STA og 3AØA. De var inndelt i 3 lag, og det ene laget hentet hjem hedersprisen for sitt bidrag "BikeOBil", og de fikk samtidig prisen for beste anvendelse av realfag. 
Vinnerlaget besto av:

·        May Iren Aune

·        Kathrine Bergli

·        Lise Murvold Knutsen

·        Elin Bjerkan Rønning

·        Karianne Stjern

·        Marte Frengen

·        Sandra Skjervø

·        Ekatarina Vasiljeva

 

I sin begrunnelse for å gi laget fra Fosen prisene skriver juryen:

 

"Vinnerne, BikeOBil, av realfagsprisen utmerket seg ved å bruke realfagene i flere deler av prosjektet sitt, men de viser også høyt nivå på måten de anvender sine kunnskaper på. Gruppen dokumenterer produserbarheten og teknologien på en overbevisende måte. Deres produkt er en hybrid mellom sykkel og bil og har taklet utfordringene på en imponerende måte.

 

Vinnerne av hedersprisen ble også BikeOBil for en godt gjennomarbeid forretningsidé med en tydelig målgruppe og forretningsplan. Tar i bruk realfagsteknologi med utgangspunkt i kjente produkter. Produktets virke er dokumentert i beregninger, modeller og med god innsikt i nåværende teknologi og framtidig nytte av den. Markedet har bredde og viser kreativitet. Presentasjonen er ryddig og treffer juryen med sin tydelighet og innsikt. De opptrer som et team hvor alle får vist sine gode ferdigheter og kompetanse. Produktet har potensial til å redusere CO2 utslippene, redusere bilbruken og faktisk bidra til en grønnere hverdag for alle."

Les mer om Gründercampen på Ungt Entreprenørskap sine nettsider::

http://ue.no/index.lasso?sect=fylke&id=16&side=fylke

 

Alle foto: Vidar Schanke.


Utskriftsvennlig versjon